Patří podobně jako NeuroGrafika k doplňkovým metodám artepsychoterapie.
Podporují zahájení procesu změny. Využívají tvořivou činnost jako prostředek sebepoznání.
Samotný proces tvorby představuje prožitkový kanál pro pohled do vlastního nitra.
Umělecké vyjádření psychických obsahů je rovněž vyjádřením nevědomých pohnutek, motivů a potřeb.
Artepsychoterapie doplňuje psychoterapeutické postupy o vyjádření obrazem. Nejde o samotnou hodnotu vytvořeného díla, ale o jeho osobní význam pro každého klienta.
Arteterapeuticky může pracovat každý!
Artepsychoterapie rozšiřuje pohled, učí nás využívat i jiné cesty vidění sebe a světa.
Každý vytvořený artefakt odráží osobní témata i momentální vyladění.
Sigmund Freud označil sny za královskou cestu k nevědomí. Artepsychoterapii můžeme označit jako cestu k emočnímu prožívání a vyjádření vnitřních psychických obsahů.
Svět umění a vnímání krásy umožňuje „problémovým“ dětem usměrnit svou pozornost a energii k tvořivosti. Dosáhnou stavu, kdy se dokážou dostat samy k sobě a ke svým pocitům.
Ocitnou se v prostoru pro objevování, chápání, náhledu z jiné perspektivy.
Tvoření nabízí úlevu od tlaku všedního dne.
Absence hodnocení a racionálního hledání účelu pomáhá spojit se lépe s vnitřním světem emocí, pochopení sebe sama a osobnímu rozvoji.
Pokusy o tvoření nikdy nejsou hodnoceny záporně, aby se nestaly emoční brzdou dalších počinů.
Terapeut s respektem přistupuje ke zkušenosti dětí, jejich potřebám a připomínkám.
Komu je artepsychoterapie prospěšná?
• všem, kteří se cítí pod tlakem, ve stresu a vyčerpaní
• těm, kteří o svých problémech neradi hovoří
• dětem s odloženou školní docházkou
• dětem s diagnózou poruchy autistického spektra
• rodičům „problémových“ dětí
Přínosy artepsychoterapie:
• rozvoj vnitřní reflexe, zlepšení jemné motoriky
• zvýšení míry empatie a realističtější vnímání sama sebe a světa
• zkvalitnění vztahů s okolím a prohloubení vztahů v rodině
● získání dovednosti se symbolicky vyjadřovat
● sebevědomý projev, zkvalitnění schopnosti poznávat
Cílem artepsychoterapie je rozvoj emoční inteligence.
Děti dostávají prostor k vyjádření vlastních zkušeností, poznatků, přání a citů prostřednictvím vlastního tvořivého projevu.
Terapeut usiluje o intelektuální a morální rozvoj dítěte prostřednictvím reflektivní komunikace.
Význam symbolů a jejich význam odhalil již C. G. Jung. Nechával pacienty umělecky tvořit a učil je porozumět významu svých prací jako prvního kroku na cestě k sebeuzdravení. Výtvarné tvoření se stalo významným terapeutickým komunikačním prostředkem.
Z pohledu psychologie klade artefiletika důraz na jedince, který se aktivně podílí na formování svého života, a proto se nezaměřuje jen na minulé zážitky, ale především na to, co se nyní odehrává.
Filetické pojetí výchovy je založeno na respektování osobních zkušeností i potřeb dětí.
Z pohledu pedagogiky jde o podporu dítěte a objasňování širších souvislostí.
Pojem artefiletika je odvozený z latinského „ars, artis“ = umění a řeckého slovního kořene „-fil-“, který vyjadřuje vztah anebo příznivý postoj (např. „mít rád“).